Monday, April 18, 2011

PETITS FOURS vs RE-UNION

After 25 years since 1986, I am going to meet my college-mates! So exciting and I am really excited to meet my long lost friends, dormmates, homeroommates, roommates, clssmates, old flames etc..
Errrr, rerasanya kalau jumpa old flames tu still ada 'chemistry' lagi tak yek... Ini yang nak kena buat ujkaji ni.. Aku pulak jenis yang stick to one, maka ada sorang aje le yang aku 'seriously involved' tu. Yang lain2 tu cuma admire2 je. Tapi nak buat camne dah jodoh tak menyebelahi kami, akhirnya kami terpisah begitu sahaja. Sebab musabab memang banyak tapi cinta antara dua darjat ni memang dari dulu tak berapa 'cerah' masa depannya... Kalau tak kawin lagi adik beradik sepupu sepapat dah mula takut-takutkan aku, off course takutlah aku! Tu yang cabut... Pandai2lah create reason nak cabut tu ye... Pedih, sedih, keciwa semua ada.. Lama jugak nak bangkit semula tu.. Amat sedih dan memedihkan coz terlalu banyakpengorbanan yang aku lakukan. Sepatutnya aku pi USA, tapi aku beralah masuk Uitm je, ambik course yang lebih kurang sama , kot lah nanti boleh sesama jadi partners. Akhirnya aku yang merana..
Alhamdulillah datang 'my saviour' yang menerima aku seadanya aku... Tak perlu mengubah atau menegah. Walaupun kami tak kaya raya, tapi kami amat bahagia... Alhamdulillah! So, nak pi re union ni ingat nak bawa sikit buah tangan le... Cecadangnya nak bawa Red Velvet cup cake dan petits fours. Sebut tentang Petits Fours ni, rasanya taklah awesome sangat, tapi 'kecomelannya' tu yang membuat aku syok sangat membuatnya. Nak upload gambar sendiri punya tak ada dalam simpanan lak. Selalu tu buat2 terus hantar kat customer je. Lupa nak snap gambar pun . So, aku upload je gambar orang lain punya. Seropa je rupanya...




Comel kan....

Sekarang aku nak share resepinya pulak, ni aku ambil dari Buku Resepi Chef Anuar.




Petits Fours


Bahan-bahannya:



  • 3biji telur Gred B

  • 2 biji kuning telur Gred B

  • 100 gram gula kastor

  • 80 gram tepung gandum

  • 20 gram serbuk badam

  • 1/2 sudu teh ovalette

  • 1 camca besar susu tepung

  • 1/2 sudu teh esen badam

  • 50 gram mentega cair

Kaedah penyediaan:



  • Campurkan kuning telur,gula, tepung gandum,serbuk badam,ovalette, susu tepung dan esen badam.Putar dengan kelajuan tinggi sampai kembang.

  • Perlahankan putaran dan masukkan mentega cair dan kacau rata.

  • Masukkan adunan sehingga tinggi 1.5 cm dalam dulang pembakar 12"x12" yang telah di lengser dan di alas kertas minyak.

  • Bakar pada suhu 190 C selama 10- 15 minit. Sejukkan setelah kek masak.

  • Potong mengikut bentuk yang disukai sepeti bentuk bulat atau segi empat.

  • Susun atas redai dan siramkan icing, biarkan sejuk dan icing mengeras sebelum dihias.

  • Jika tidak sukakan icing boleh juga disalut dengan coklat cair.

ICING


Bahan-bahannya:



  • 2 lbs gula icing

  • 1/4 cup mentega cair

  • 1 cawan light cream/susu segar

  • 1 sudu teh pes badam atau pes kesukaan anda ( strawberry, toffee, lemon, etc)

  • pewarna yang anda gemari - biasanya warna pastel

Kaedah penyediaan:



  • Masukkan semua bahan kedalam 'double boiler' dan cairkan hingga agak pekat.

  • Tuangkan ke atas potongan kek yang telah disusun atas redai kek. Sapu bahagian tepi kek untuk mendapatkan sapuan yang rata dan licin. Ulangi siraman untuk mendapat hasil yang baik.

  • Lebihan icing di bahagian bawah redai (alas dengan kertas minyak atau dulang). Lebihan icing boleh digunasemula dengan mencairkannya didalam 'double boiler'.

  • Hiaskan dengan warna2 yang berlainan.
Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

Anda Mungkin suka yang ini!