Sunday, April 3, 2011

BASIC SWEET DOUGH - UNTUK SEMUA JENIS BUN MANIS

Maka saya perturunkan di sini resepi warisan Auntie Ah Khoon yang selama ini saya gunapakai untuk membuat sweet bun di 'my late bakery'.

Basic soft dough – resepi dari Auntie Ah Khoon

4600 g tepung high protein

800 g gula

50 g garam

50 g bread improver

50 g bread softener

1 tin susu pekat manis

200 g susu tepung 100 g

yeast kering 250 g majerin

250 g lemak sayuran

10 biji telur 2000 ml air


Kaedah:

Masukkan air, gula, telur dan yeast dahulu. Putar perlahan. Masukkan tepung bercampur garam, dan bahan-bahan lain sekali kedalam mangkuk,. Putar perlahan selama 20 minit atau sehingga sebati adunan dan tak melekat pada dinding mangkuk. Rehatkan sebentar selama 15 minit. Putar lagi selama 10 minit sehingga doh menjadi elastic. Cuba ambil sedikit doh dan tarik nipis perlahan2. Jika tidak koyak dengan mudah maka ia telah sedia untuk di guna. Keluarkan doh dari mangkuk ke atas working table yang telah di lenser dengan margarine dan ditaburi tepung. Bolehlah mula menimbang mengikut berat yang diperlukan. Simple bun – 60 gram.


Tips yang boleh di gunapakai:

1. Air tu sebaiknya guna air ais - tapi lama jugak nak tunggu doh naik. Saya yang suka cepat ni guna air biasa je. Kalau nak lagi cepat, kotlah terlupa ada order dan nak urgent, saya guna air suam.

2. Roti arab pun saya guna resepi ini , cuma saya KURANGKAN gula kepada 400 gram dan susu pekat tak payah bubuh.

3. Avoid direct contact antara yis dan garam. Diaorang ni musuh ketat. So, campurkan dan gaulkan garam kedalam tepung dahulu, barulah masukkan yis.


Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

Anda Mungkin suka yang ini!