Friday, April 1, 2011

GRISSINI BREADSTICK - VERSI MELAYU

Pernah makan Grissini Breadstick? Grissini stick ni roti jejari keras, rapuh dan berperisa herba. Kalau makan sambil bersembang memang ralit. Sedar tak sedar habis sebalang. Anyway, kalau boleh cicah dengan 'bechamel sos' atau dipping sauce memang 'kow'! But I prefer cicah dengan my pizza sauce. So, diperturunkan di bawah ni Grissini stick versi Melayu yang diperturunkan oleh one of my ex-staff of 'my late bakery' , ex pelajar Kolej Komuniti Arau. He is very expert dalam bab roti2 'Mat Saleh' ni since dia pernah bekerja dengan 'Chef Mat Salleh'.

Grissini Stick


Bahan2nya:

400 gm tepung semolina - mak saya panggil tepung suji

1600 gm tepung roti (high protein)

30 gm garam

90 gm yeast

200 gm olive oil- saya ganti dengan minyak jagung /kacang/carotino/minyak peket pun boleh

60 gm butter /margarine

700 gm air

Untuk penambah perisa, tambahkan mixed herb atau serbuk cili kering atau serbuk kari (tak kisahlah ayam ke daging) setelah sebati diuli.


Cara2nya:


Campurkan garam dan tepung dulu pada kelajuan rendah sekejap. Lepas tu masuk bahan2 yang lain dan putar dengan kelajuan perlahan selama 2 min. Seterus nya laju 7 min. Rehatkan sebentar. Putar lagi sambil menambahkan rempah2 yang anda pilih.


Setelah doh licin boleh keluarkan dari mangkuk dan buatlah ketulan2 kecil. Roll doh tadi hingga menjadi bentuk silinder. Size ikut suka kita. Saya suka saiz pencil, ada yang suka saiz baguatte. Ada satu cara lagi. Nipiskan doh dengan kayu penggelek (rolling pin) Lepas tu potong kecil dan panjang dengan doh cutter. Gelekkan doh yang dah dipotong tadi hingga berbentuk selider. Jangan lupa tabur sedikit tepung campuran semolina dan tepung roti di atas working table untuk mengelakkan dari melekat. Bakar dengan api 150C sehingga masak. Masa membakar kena ikut size doh jugak.

Letak je grissini stick ni dalam balang dan bila kawan2 datang hidang je balang tadi sementara menunggu air masak. Confirm licin. Anyway I still prefer yang berperisa mixed herb gak. Kalau nak uli guna tangan, guna 1/4 sukatan cukuplah, takut tak larat nak uli. Caranya ialah campurkan dry ingredient dengan tepung, mulakan garam dengan tepung dulu - kacau rata baru masuk yis ye, yis mati bila terkena garam secara direct. Lepas tu tuangkan air dan kacau sebati, masukkan olive oil/atau minyak yang anda suka dan butter/margarine dan uli sehingga sebati. Rehatkan sebentar tumbuk2 untuk menghilangkan angin dan uli lagi sampai tak melekat di tangan. Barulah prosess membentuk dilakukan seperti di atas.

No comments:

Post a Comment

Anda Mungkin suka yang ini!