Monday, April 25, 2011

Bengkang Pandan/Bingka Pandan

Resepi bengkang ni Mak Atiqah yang beri. Tq Kak Mah... Kak Mah ni memang rajin beri kueh2 hasil tangannya kat saya. Kak Mah ni pun baik sangat, dah macam adik beradik sendiri. Kalau musim buah forsure banyaklah cempedak dan pisang2 yang imported from Kedah dihantar ke rumah. Semoga Allah balas kebaikan Kak Mah.
Kak Mah ada buat frozen karipap tau. Gerenti sedap punya. Saya adalah pelanggan tetapnya. Saya agak cerewet bab rasa ni. So Kak Mah punya memang menepati citarasa saya. Promote ni.... Kalau berminat boleh lah call saya, InsyaAllah akan saya sampaikan pada Kak Mah. Kak Mah tinggal di Banting juga. Kak Mah buat 3 perasa dan gunakan ubi kentang. Senarai karipap Kak Mah adalah....jeng jeng, daging blackpepper, ayam blackpepper, dan kari ikan bilis.
Call saya di 013 4881786 kalau nak tempah ye.. RM4.00 untuk sepuluh biji.
Okeh, ini resepi bengkang pandan Kak Mah..

bahan-bahannya:
6 biji telur
1/2 cawan tepung gandum
2 cawan gula (kurangkan jika tidak suka manis)
2 cawan santan pekat
1/3 cawan minyak sayuran
1/4 cawan air pandan (boleh guna pandan paste dan campur air)
sedikit bijan /almond nib untuk taburan.


Cara-caranya:
Pukul telur dengan gula sehingga kembang.
Masukkan santan dan minyak masak kedalam mangkuk dan kacau sebati. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan kacau hingga sebati. Tuang adunan kedalam acuan dan taburi dengan bijan atau almond nib. Bakar sehingga masak dan kekuningan.
Resepi ini biasanya digunapakai oleh orang2 utara di mana mereka menggunakan banyak telur dan sedikit tepung. Hasilnya bengkang (utara) lembut dan berlemak enak. Bagi orang selatan pula jumlah tepung yang digunakan lebih banyak menjadikan bingka (selatan) agak kental sedikit . Saya lebih menggemari versi utara kerana ianya seperti cair di dalam mulut apabila di makan.
Di selatan juga mereka membakarnya dalam acuan pecah lapan (acuan bahulu kemboja),berbanding di utara ia dibakar dalan loyang dan di potong serong ketika menghidang.

No comments:

Post a Comment

Anda Mungkin suka yang ini!