Saturday, February 19, 2011

SAKIT NYA HATI AKU!

Yesterday while waiting for my kids infront of SKJ, a girl with a black tudung, wearing black t-shirt with a black inner - latest trend , pakai t-shirt short sleeve and matching inner, sat in between a group of boys. Tak kesahlah tu, tak ada undang-undang yang mengatakan tak boleh duduk antara bebudak lelaki in public. Tapi , kalau dah dia aje sorang 2 in that group quite questionable jugak. Beforehand, this particular girl datang ke bas stop tu naik motor, a yamaha cub rasanya, aku pun bukan expert sangat jenis2 motor ni unless she came with a Harley mungkin berpusing jugak kepala aku. Dah le laju tak pakai helmet pulak tu, tak sayang nyawa ke... For sure tak ada lesen punya tu. Kalau ada lesen, mesti dia faham undang2 that you are not supposed to drive bare-head. But, that is not the point!

A few minutes berlalu, came another bike, a pillion turun, rider nya terus berdesup ke BB. A smart boy aged around 15, rambut tegak dan berkulit putih kuning sat beside that girl. Rasanya on that particular bench semuanya LELAKI except that particular girl. Adalah several pokcik2 dengan tangan tergawang2 so immersedly bersembang sampaikan oblivious to depa punya surrounding. Kalau kira patut, depa mesti kenai that girl tu anak siapa sebab pokcik2 ni memang penunggu tetap bench tu sementara anak2 habis sekolah. Aku kotlah newcomer. Sikit punya 'cantik' girl tu, dia selamba jer peluk pinggang that boy after salam 'high five'. Rasanya bukan mata aku jer yang terjojol, ada gak a few mokcik2 macam aku yang tak turun dari kereta dok perati. Quite a head turn jugak le. Tak cukup lagi tu that boy dengan selambanya baring atas riba that girl. That girl pulak dok main2 rambut that boy. Oiii... You all berdua ni baru 15, dah buat aksi2 yang tak sepatutnya in public pula tu. Gamaknya kalau kat tempat tersorok macamana agaknya. Perangai2 macam ni lah yang induce to ZINA. Kalau kat public puh dah tak tahu malu, lagi lah kat tempat lain. Inagtlah mak bapak oii, kotlah dah tak ingat hukum... Bebudak yang lain buat selamba derk je. Agaknya bagi diaorang keadaan macam ni dah biasa je kot. Aku je yang terkejut beruk tengok depa2 ni. Amboi, SAKITNYA HATI AKU.... Kalaulah anak aku, aku siat2 masa tu jugak. DENGAN SELAMBANYA AKU TEKAN HORN. "Poon" Barulah berpusing kepala pakcik2 kat sebelah bebudak tu. Agaknya termalu, that boy bingkas duduk. Tapi sekejap je, lepas tu dia buat balik... Aku dah mula rasa kepala ku membesar.... bengang beb, Tapi Allah maha pengasih, sebelum aku bertindak buka mulut, anak2 aku pun sampai. "Jom balik mak!" Ya Allah aku pohonkan semoga budak berdua tu tidak terdorong kearah zina, harap2 adalah antara pokcik mokcik yang ada di bus stop tu menegur mereka.

Aku ada boyfriend jugak zaman sekolah dulu. Tapi tak sangguplah buat adegan terlampau begini coz ada IMAN. Keluar dengan boyfriend pun after 18, sebab masa tu perasan dah boleh bertanggungjawab pada diri sendiri. Tolonglah anak2 bangsaku yang seagama dengan ku, kawallah diri. Kepada mak bapak diorang, walaupun di luar rumah kawalan tehadap anak masih tetap diperlukan. Kenalilah kawan anak2 anda. Ambil tahu mana rumah mereka, siapa ibubapa mereka. Bukannya apa, kalau ada kecemasan dan anak kita tak ada di rumah, tahulah kita di mana anak kita mungkin berada. Memang handset ada, tapi bebudak sekarang bila mak called kata ada di lokasi Y , sebenarnya ada kat X. Menipulah tu namanya. Tapi ingat. menipu tu berdosa, lebih2 lagi dengan emak bapak. Macam Aan kata, kalau bohong masuk ' taman negara'!

Ada surah yang andai selalu dibacakan keatas umbun2 anak2 akan mengelakkan mereka dari zina. Kalau tak sempat pun atleast amalkan membaca surah Thoha 1-5, Surah AlQadr dan AlInsyirah sewaktu memasak nasi atau apa jua makanan untuk anak2 dan suami. Berdoalah supaya Allah lembutkan hati mereka dan jauhi dari perkara yang mungkar. InsyaAllah doa dari ibu mustajab.

No comments:

Post a Comment

Anda Mungkin suka yang ini!