Monday, February 14, 2011

CABARAN TAK MAKAN NASI - Day 1 & Day 2

Day 1 - Saturday 11 Feb




Pagi ini agak kelam kabut sikit. Have to wake up earlier than usual. Anak2 ada kelas ganti hari ini. Cik Din pun ada kelas ganti gak. Alamak , aku dah register untuk kelas blog kat KKKL. Last night dah puas memujuk Bilah tolong jaga Aan & Ecah. " Please Bilah, mak masak siap2 untuk breakfast & lunch. Bilah tolong tengok adik dan suruh depa mandi je, okey..." Sebenarnya aku dapat rasakan Aan & Ecah tak akan bangun lagi pun by the time aku balik. Bila cuti Weekend je depa dua ni akan stay up main game online. Ecah dgn Dolidoli, Aan dengan 899 games. Pagi esok terbungkangle... Kelas habis pukul 2pm. Nanti aku cuba percepatkan. Agak2 aku pandai lebih sikit dari sekarang ni aku cabutlah. "Alah, awak pegi ajelah, class saya 2 jam aje. Nanti in between tu saya balik sat check depa."


Fuh, leganya rasa bila ada assurance mcm tu.




So, aku sediakan seteko milo, roti dan kurma for breakfast dan masak nasi lemak, sambal tumis dan ayam goreng berempah for lunch. Prepare siap2 atas meja makan siap dgn air masak sekali. "Mak..... Mak letak pinggan kilat ajelah, takut nanti adik bagi pecah. Bilah tak pandai lah kalut2"


Bilah memang lemah lembut compare to Nisa' and Edah. Depa kata lemah longlai... Tapi lembik2 si Bilah dia ada several medal from taekwando tournament. Pinggan kilat? Nantilah aku cerita kemudian.




8.30 am - Timbang berat dulu. 74kg. Aik , turun sekilo. Agaknya sebab tak makan malam kot. Minum milo dan 2 biji kurma. Zoom, aku ke KKKL. Hopefully tak lewat. Hopefully gak aku bukan yang tertua dlm kelas tu.




12.30pm - Perut ada bunyi da... Conductor program pulak kata instead of having a lunch break at 12.45 kita sambung terus sampai 2.00pm. Bagus jugak . kalau tak pukul 4.00 baru nak habis. Pelan2 aku korek poket Doraemon aku dan cepat2 aku ngap segenggam kismis. Bolehlah bertahan sampai pukul 2.oo kot.




2.00pm - Dengan pantas salam dgn other participants dan conductor program aku cabut balik. Nasib baik 1km je dari rumah. Lapar beb! Walaupun ini day 1, tapi dari semalam lagi aku tak jamah nasi. Cuma makan lauk dan sayur je. Paling heavy pun secawan oat dengan susu semalam petang. The rest tu aku togok je air masak.


Sampai rumah semua anak2 dah balik. Buka tudung saji tinggal nasi dan sedikit sambal je. Ayam goreng berempah dah ilek.... Baru plan nak makan ayam dengan roti je. At last makan roti dengan tomato. Lagi best! "Ta, ada my friend order pizza, 2 kotak je. Agak2 boleh buat tak? Dia nak before Isyak" . Alamak, mozarella cheese dah habis. Aku perabih masa buat pizza utk CNY hari tu. Ada 6 jam lagi... Sempat... Zup, lepas sembahyang zohor aku bawa Bilah, Ecah & Aan ke Tesco beli barang2 yang perlu. Sesambil tu ambik hati depa la coz kena tinggal tadi. Lepas belanja Aan tart telur kat Kedai Roti Kings terus balik " Lama dah mak tak buat tart ni. Aan suka. Dulu kan mak hari2 buat. Kek pun mak tak buat.. Kenapa mak jual kedai mak? Kenapa kita pindah sini? Aan rindulah kawan2 Aan." That is Aan. Walaupun baru semalam dia makan tart telur itu dah consider lama dah.


Wahai anak2 kenapa payah nak faham, kita pindah sini sebab abah kena pindah kerja sini. So, mak kenalah buat keputusan jual bakery mak tu. Mak tak setuju dengan idea mak di Perlis , abah di Selangor. Biarlah mak berkorban asalkan kita tetap bersama. Susah senang bersama2. Berkorban lagi, dulu berkorban coz nak jaga anak2 yang berderet mcm keretapi, aku berhenti kerja.




5.00pm - Alamak lutut ada sikit ketaq la... Bancuh milo pekat2 dan 2 keping cream crackers cap pingpong will do. Base pizza dah siap. Tinggal nak letak topping je . Pukul 7.00 sempat lagi. Boleh hantar panas2. "Mak ada buat extra tak? Atim nak makan lah..." Tiap2 hari ada order maka adalah extra untuk Atim & Associates.




8.00pm - "Mak, Edah buat pancake, mak nak?" Aduhai anak2 tahukah kau betapa sukarnya menahan nafsu kelaparan ini... "Boleh gak, sikit je.."




11.00pm - Alamak, senak perut ni. Ini bukan lapar ni... Rasanya ni akibat minum air masak terlebih banyak dan kismis yang amat banyaknya jugak. Selepas berulang 3 -4 kali ke toilet aku decided bentang toto depan toilet. Ecah dengan setianya meneman di sisi. Maka berlalu lah day 1 dengan selamatnya. Walaupun agak lapar, tapi badan rasa ringan dan mudah berpeluh bila buat kerja rumah. Satu lagi yang aku amat perasan lepas Asar tak rasa ngantuk pun, selalu nya waktu ni mata tak boleh-boleh nak bukak!




Day 2 - 12 Februari



Sunday again. Perut memulas dah pun hilang.
Last night my Cik Dik tolong sapu Krim But-but HPA kat perut dan belakang. Pagi ni takut nak timbang berat. Nantilah tunggu minggu depan. Baru nampak sikit perbezaan kan!


9.00 am - Breakfast roti telur, mee kerinting goreng - aku bubuh sayur sawi, kobis banyak2. Sayur aku makan, mee dan harta karun nya anak2 makan. Atim goreng French Fries pulak. Ambil lah jugak 5 -6 pieces. Nanti kecik hati Atim penat2 goreng!


1.00 pm - Lunch nasi dan ikan bawal sweetsour je coz mee goreng banyak lagi. Aku makan ikan , sayur dan sesenduk mee je. FYI, apetite dah kuranglah. Tak berasapun nak tambah or makan itu ini macam dulu2. Makan untuk hidup kan! Yang penting ber jug2 air masak aku telan.


4.00pm - Siapkan pizza untuk instructor taekwando anak2. Cadangnya last Sunday CNY tu nak celebrate birthday Aan, tapi dah tersangkut kat kampung, so cancelled lah. Kerana dah anak2 dah bercerita yang mak buat pizza so buatlah sikit as penyedap hati. Buat besar2 potong empat. Nak buat sorang satu kotak tak sempat.

Hari ini Bilah dapat red beltnya. So, sekarang ni Atim, Edah dan Bilah dah all reds. Aan je yang masih hijau. Tapi kalau suruh orang yang colourblind tengok, nampak merah jugak kan!


Nampaknya sampai malam melabuhkan tirai, aku rasa ok je, tak letih or kelaparan. Gamak rasa keroncong makan lah secawan oat dgn kismis ke, paling kurang milo secawan ke. Yang penting bila craving for food minumlah AIR KOSONG. Kenyang air, nafsu makan pun hilang. Cuma rajin pi kencing le...





No comments:

Post a Comment

Anda Mungkin suka yang ini!