Friday, February 11, 2011

CABARAN TAK MAKAN NASI - Intro

Last two weeks I manage to shed 5kg, rasanya not from my tummy, possibly from my lengan coz banyak longgar jugaklah bila pakai blouse kat lengan tu. Amat lah gembiranya hati. Tu pun setelah penat menenyeh Lumiglow kat lengan, leher dan perut aku selama 2 minggu lebih kot.Lumiglow ni adalah saki baki yang terselamat dari lemparan aku setelah aku marah sesangat dengan leader uptrend yang bohong besar kat aku tahun 2009 lalu. My hubby kat " Sat aje tu, balik kampung CNY nanti naik le pulak 5kg lagi plus lagi maybe." "Eh, mulut.."

CNY , balik kampung. Aktiviti utama adalah MASAK dan MAKAN. Part balik kampung ni memang best. Waktu inilah nak mengimbau masakan2 'peberet' masa kecik2 dulu. Tambah lagi pulak ada Kak Yam - my sister-in-law cum mak sedara belah mak aku, yang sentiasa sporting dan helpfull bab masak2 ni. Dia biasa kerja kat kitchen hotel di Pulau Tioman. Expert bab masak2 nih. Aku memang tukang masak Cik Din and Co. Memang kecoh dapur. Tambah pulak Ina dan Inon sekali mengacau. Eh, kali ini tak merasa lak Ina dan Inon masak ye..Tak cukup dengan aktiviti makan 6 kali sehari , tu tak termasuk cendul dan teh ais limau dgn kerepek pisang mak in between, ada pula malam BBQ . Malam tu sikit punya hebat banyaknya makanan. Ada otak2 (mak beli 150 keping - habis jugak), satay daging boyan Taufik, ayam, ikan (ikan kembung, ikan jacket, ikan mata besar), udang, sosej- berbagai 2 saiz dan rasa, kupang  dan rasanya ada lagi tapi tak boleh recall.  Itu tak campur lagi dengan macam2 incidents during  BBQ tu, dengan Ayie bergaduh dengan AAn, Ayie merajuk dengan Iwan, tetamu tak diundang , dapur arang terbalik angkara Ina etc .Bila dah makan banyak2 dan macam2 ni off course ada effect nya.

Kesan yang terawal sekali, Piqah, Ecah, Bilah tergaru2. Depa bertiga ni hentam otak2 berbakul2 sampahnya. Allergy lah tu. Nasib baik ada syrup anti histamin Ayie punya dlm fridge. Kebetulan mak piqah nurse , so bila dia kata ok, kami pun follow je. Selesai satu masalah.

Esok pagi, eh tak sempat lagi, pikul 12 tghmlm, kak yam mula diserang senak perut dan muntah. Kesian dia tak tidur malam tu asyik ulang ke toilet. Nasib abik abg aim penyayang, sanggup pi  kedai 24 jam beli pil 'pocai' dan air seratus untuk kak yam.  Diikuti pulak oleh mak ita - aku lah tu, Cik Lan , Edah, Bilah,Ninon dan semualah kiranya. Opps ada yang terselamat iaitu Cik Din yang memang cuma makan daging dan ayam je, Nyai yang tak mkan kupang, Nisa' yang tak pernah cuba nak makan kupang pun dan Yai yang cuma cuba satu bagi setiap sejenis makanan - mesti ada ilmu ni... Sahih keracunan makanan ni. Mesti identify puncanya. Selidik punya selidik, diketahui - The culprit is Mr Kupang. Sapa tukang basuh dan tukang bakar ni? Esoknya jamban mak fully booked. Lepas sorang, sorang.

Esok ke a day before tu kami ada makan siput sedut masak lemak dengan sayur keladi and asam pedas ikan parang. Bayangkan dalam perut tu ayam bergaduh dengan lembu, ikan temenung kena serang dengan ikan parang, ikan jacket jadi perisai  etc...

Tak larat nak cerita panjang2 lagi , hari ini jumaat. Sat lagi nak menyupir pulak. Anak2 balik awal hari ini. Maka setelah merasakan badan berat semacam aku pun naik penimbang. Alamak! naik balik lah.... Bukan takat 5 kg tapi 6.5kg.... Dahsyat tu. Dah cirit2 pun berat tak hilang jugak ke.. Maka aku pun carilah petua2 mengurangkan berat badan ni. Kebanyakan or most of it lah senang kata 'JANGAN MAKAN NASI'....
So, setelah puas merenung dan membelek nasi lemak yang aku beli on the way back hantar AAn kat tadika tadi,   "maafkan aku, nasi lemak, mulai hari ini aku cuba untuk tak makan nasi...."  Bukan nak menyiksa diri , cukup sekadar boleh menghilangkan 16kg yang sebesar AAN dari badan aku ni so that aku dapat balik my ideal weight....

Kuatkan azam, aku nak sihat..... dan kurus...

No comments:

Post a Comment

Anda Mungkin suka yang ini!