Friday, February 11, 2011

CABARAN TAK MAKAN NASI - History

Aku bukanlah gemuk sesangat, cuma 16kg terextra dari dari ideal weight aku. Tu pun kalau ideal weight aku 60kg. Tapi kalau ikut masa anak dara dulu ideal weight aku 55kg. Gamaknya over the years tinggi aku bertambah beberapa cm lah yea. Tapi itu semua tak menampakkan perbezaan coz size badan aku bertambah lebar le pulak. Dulu size S, sekarang size L le pulak . Tu pun kekadang terbabas ke XL.
1993 - berat aku 47.5 kg
1995 - mencanak naik ke 65 kg selepas kelahiran Nisa'
1997 - Turun  60 kg selepas dapat Atim
1999 - naik 65kg selepas dapat Edah
2001 - maintain 65kg selepas kelahiran Bilah
2006 - naik lagi, 70kg selepas kelahiran Aan
2008 - maintain 70kg walaupun dapat Ecah yang comel
2010 - naik lagi 5 kg selepas pindah sini sebab dah retired tak tau nak buat apa. Asyik2 makan dan tidur.

Antara faktor2 yang contribute kenaikan badan ialah tidur lewat or kekadang tak tidur menyiapkan tempahan . Daily punya supply staff mahulah overtime takat 2 - 3 jam. Dah kalau ada adhoc punya event especially dekat2 cuti sekolah, maunya tak tidur, siap angkut anak2 lagi tolong teman kat kedai. Satu lagi selepas dapat Ecah aku dah buat BTL. Doktor tak galakkan untuk mengandung lagi after 3 ceasarian. Apalagi, buat pemandulan le. Kekurangan hormon bukan saja membuatkan aku  senang naik berat badan malah jeragatpun mula muncul. Dah tua dah tu..

Aku dah cuba macam2 produk menguruskan badan seperti jamu, fiber, slimmimg tea etc. tapi tak menampakkan hasil yang begitu ketara. Hinggalah aku terjumpa balik LumiGlow aku yang hampir expired tu. Tenyeh punya tenyeh turun gak 5kg dalam sebulan. Aku start awal Januari, date tak ingat. Jeragat aku pun dah berkurangan jugak. Balik kampung lupa nak bawa. Makan pula tak ingat diri, naik balik 6.5kg .
Kenapa aku beriya2 nak turunkan berat? Sebab penyakit lah. Last few month cholesterol level aku 6.1. Masih okey walau tinggi .Bulan ni rasa badan tak sedap pulak , kaki mula kebas2 bila duduk lama sikit. Bila sembang dengan kekawan yang sama size or more semua mengadu sakit lututlah etc.  Takut beb. Emak kat kampung pun sakit lutut gak, tapi mak dah 70 over. Aku? Last 2 month masa derma darah, doktor pun suggest turunkan 15kg or more untuk kesihatan yang baik. Cik Din pun ada tegur, "kalau awak buang 10kg pun dah okey dah. Taklah awak besar dari saya!" Harunya...

So, anggaplah today hari percubaan aku untuk tak makan nasi. Pagi tadi dah berjaya menentang keinginan makan nasi lemak. Aku breakfast milo dengan 7 biji kismis , sekeping biskut cap pingpong dan 2 biji kurma.
Lecehnya aku tukang masak Cik Din &Co. Setiap hari aku yang masak nasi dan lauk pauk yang sesuai. Kalau aku kerja mudahlah sikit. Bnayak choice yang bukan nasi ni... Alahai....
Namun aku berjaya lagi tengahari ini. Hari ini masak lemak kubis, sambal tumis telur dan ikan goreng. Satu kombinasi yang cukup sedap kalau ketiga-tiganya digaul dengan nasi dan ditambah sedikit kicap. Aku pejam mata je, walaupun Cik Din & Co makan bertambah2. Aku makan sayur dengan ikan goreng je. Makan untuk hidup bukan hidup untuk makan, kan, kan....

Pukul 4 petang rasa lapar sesangat, teguk air masak 3 - 4 gelas dan makan kurma 2 biji. Atim pulak datang, "mak, laparlah. Atim nak makan nasi boleh. Semua orang dah makan kan, Atim perabih lauk ye.." Makan depan aku pulak. Godaan. Lepas tu aku siapkan base pizza. Ada tempahan malam ni dan terus mengadap laptop sampai sekarang. Semoga malam ni aku berjaya lagi menepis godaan yang datang. Malam okay je coz aku memang tak makan malam. Kita tunggu esok - Day 1 !

No comments:

Post a Comment

Anda Mungkin suka yang ini!