Tuesday, January 25, 2011

Jangan marah-marah...

Kita selalu marah2 bila anak2 buat perangai, kerja bertimbun2 tak habis2, jalan jammed etc. Kekadang tu sampai marah tak bersebabpun..Ingin saya kongsikan satu cheritera mengenai marah ni, cheritera ini benar bukan sesaje dicipta untuk menyedapkan rasa, sebab ia akan menyebabkan saya berdosa.

Iblis telah datang kepada Nabi Musa a.s. dan berkata; "Engkaulah yang dipilih oleh Allah rasul-Nya dan Kalimullah, sedangkan aku seorang makhluk biasa yang ingin juga bertaubat kepada Tuhan. Maka tolonglah aku, semoga taubat ku diterima." Nabi Musa a.s berasa gembira lalu ia wuduk dan sembahyang . Kemudian dia berdoa;" Ya  Tuhan, iblis adalah makhluk- Mu dan dia ingin bertaubat, maka terima lah taubatnya." Maka diturunkan wahyu kepada nabi Musa a.s. "Ya Musa, dia tidak akan bertaubat." Jawab Musa" Ya Tuhan dia mahu bertaubat." Maka turun wahyu kepada Musa;" Aku telah menerima permintaanmu Musa, maka suruhlah ia sujud kepada kubur Adam, maka Aku akan menerima taubatnya."

Nabi Musa sangat gembira dan menyampaikan suara wahyu itu kepada iblis, tiba-tiba iblis marahdan sombong serta berkata: "Aku tidak sujud kepadanya pada masa hidupnya, bagaimana akan sujud sesudah matinya? " Lalu iblis berkata "Hai, Musa, kerana engkau telah menolongku, maka kini engkau berhak menerima hadiah daripadaku, maka aku pesan kepadamu 3 perkara:

  1. Ingatlah kepadaku ketika marah, sebab aku didalam tubuh mu mengikut saluran darah.
  2. Ingatlah kepadaku ketika menghadapi musuh ketika perang, sebab aku datang kepada anak adam mengingatkan kepadanya keadaan isteri, anak, hartanya sehingga dia lari kebelakang.
  3. Awaslah, jangan duduk sendirian dengan wanita yang bukan mahram, sebab aku sebagai utusannya kepadamu dan utusanmu kepadanya.
Cheritera ini saya ceduk dari buku Himpunan Hadis Modal Insan oleh Dr. Zulkifli Mohamadal-Bakri. Sekiranya ada yang teringin memiliki buku ini boleh intai-intai di www.stormreaders.net/booksparadise.

No comments:

Post a Comment

Anda Mungkin suka yang ini!